Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1542 přináší nová pravidla pro celý životní cyklus baterií
Poslanci Evropského parlamentu schválili nařízení, které stanovuje nová pravidla pro celý životní cyklus baterií - od jejich konstrukce, výroby, až po zpětný odběr a využití či recyklaci. Nařízení ruší směrnici 2006/66/ES a mění směrnici 2008/98/ES.
28. 07. 2023
Poslanci Evropského parlamentu schválili nařízení, které stanovuje nová pravidla pro celý životní cyklus baterií - od jejich konstrukce, výroby, až po zpětný odběr a využití či recyklaci. Nařízení ruší směrnici 2006/66/ES a mění směrnici 2008/98/ES.
Schválený předpis stanovuje harmonizované požadavky na výrobu a uvádění baterií na trh, včetně postupů posuzování shody, jakož i požadavků, které komplexně řeší nakládání s bateriemi po skončení jejich životnosti. Nařízení se tak dotýká nejenom výrobců, ale také spotřebitelů, kolektivních systémů pro zpětný odběr baterií a zpracovatelů baterií.
Pro rychlou orientaci přinášíme přehled klíčových opatření, které nařízení přináší:
- k bateriím elektrických vozidel, nabíjecím průmyslovým bateriím s kapacitou vyšší než 2 kWh a bateriím lehkých dopravních prostředků musí pro každý model baterie vypracováno prohlášení o uhlíkové stopě (článek 7);
- k průmyslovým bateriím s kapacitou vyšší než 2 kWh, bateriím elektrických vozidel a startovacím bateriím bude přiložena dokumentace obsahující informace o povinném podílu kobaltu, lithia, olova a niklu, které byly získány využitím odpadu z výroby baterií nebo ze spotřebitelského odpadu (článek 8);
- každá fyzická nebo právnická osoba, které uvádějí na trh výrobky se zabudovanými přenosnými bateriemi, zajistí, aby konečný uživatel mohl tyto baterie kdykoli během doby životnosti výrobku snadno vyjmout a vyměnit (článek 11);
- baterie budou opatřeny štítkem nebo QR kódem, obsahujícím informace o bateriích (článek 13);
- baterie stacionárních bateriových systémů pro ukládání energie, baterie lehkých dopravních prostředků a baterie elektrických vozidel budou v systémech řízení baterie uchovávat aktuální údaje o parametrech pro určení technického stavu a předpokládané doby životnosti baterií (článek 14);
- výrobci přenosných baterií nebo kolektivní systémy musí dosahovat úrovně sběru odpadních přenosných baterií: a) 45 % do konce roku 2023, b) 63 % do konce roku 2027, c) 73 % do konce roku 2030 (článek 59);
- výrobci baterií lehkých dopravních prostředků nebo kolektivní systémy musí dosahovat úrovně sběru odpadních baterií lehkých dopravních prostředků: a) 51 % do konce roku 2028, b) 61 % do konce roku 2031 (článek 60);
- každá baterie lehkého dopravního prostředku, každá průmyslová baterie s kapacitou vyšší než 2 kWh a každá baterie elektrického vozidla, které jsou uvedeny na trh nebo do provozu, musí být vybaveny elektronickým „pasem baterie“ (článek 77);
- v rámci recyklace musí být do konce roku 2025 dosahováno míry recyklační účinnosti: a) 75 % olověných baterií, b) 65 % lithiových baterií, c) 80 % nikl-kadmiových baterií, d) 50 % jiných odpadních a do konce roku 2030: a) 80 % olověných baterií, b) 70 % lithiových baterií (příloha XII);
- v rámci veškeré recyklace musí být do konce roku 2027 dosaženo materiálového využití: a) 90 % pro kobalt, b) 90 % pro měď, c) 90 % pro olovo, d) 50 % pro lithium, e) 90 % pro nikl (příloha XII).
Nařízení bylo zveřejněno v Úředním věstníku EU a vstoupí v platnost 17. srpna 2023.
V následujících týdnech Vás budeme informovat o dalších podrobnostech.
Platné znění naleznete ZDE.
Foto: istockphoto.com
Zpět na aktuality