Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1542 přináší nová pravidla pro celý životní cyklus baterií

Poslanci Evropského parlamentu schválili nařízení, které stanovuje nová pravidla pro celý životní cyklus baterií - od jejich konstrukce, výroby, až po zpětný odběr a využití či recyklaci. Nařízení ruší směrnici 2006/66/ES a mění směrnici 2008/98/ES.

28. 07. 2023

Poslanci Evropského parlamentu schválili nařízení, které stanovuje nová pravidla pro celý životní cyklus baterií - od jejich konstrukce, výroby, až po zpětný odběr a využití či recyklaci. Nařízení ruší směrnici 2006/66/ES a mění směrnici 2008/98/ES.

Schválený předpis stanovuje harmonizované požadavky na výrobu a uvádění baterií na trh, včetně postupů posuzování shody, jakož i požadavků, které komplexně řeší nakládání s bateriemi po skončení jejich životnosti. Nařízení se tak dotýká nejenom výrobců, ale také spotřebitelů, kolektivních systémů pro zpětný odběr baterií a zpracovatelů baterií.

Pro rychlou orientaci přinášíme přehled klíčových opatření, které nařízení přináší:

  • k bateriím elektrických vozidel, nabíjecím průmyslovým bateriím s kapacitou vyšší než 2 kWh a bateriím lehkých dopravních prostředků musí pro každý model baterie vypracováno prohlášení o uhlíkové stopě (článek 7);
  • k průmyslovým bateriím s kapacitou vyšší než 2 kWh, bateriím elektrických vozidel a  startovacím bateriím bude přiložena dokumentace obsahující informace o povinném podílu kobaltu, lithia, olova a niklu, které byly získány využitím odpadu z výroby baterií nebo ze spotřebitelského odpadu (článek 8);
  •  každá fyzická nebo právnická osoba, které uvádějí na trh výrobky se zabudovanými přenosnými bateriemi, zajistí, aby konečný uživatel mohl tyto baterie kdykoli během doby životnosti výrobku snadno vyjmout a vyměnit (článek 11);
  • baterie budou opatřeny štítkem nebo QR kódem, obsahujícím informace o bateriích (článek 13);
  • baterie stacionárních bateriových systémů pro ukládání energie, baterie lehkých dopravních prostředků a baterie elektrických vozidel budou v systémech řízení baterie uchovávat aktuální údaje o parametrech pro určení technického stavu a předpokládané doby životnosti baterií (článek 14);
  • výrobci přenosných baterií nebo kolektivní systémy musí dosahovat úrovně sběru odpadních přenosných baterií: a) 45 % do konce roku 2023, b) 63 % do konce roku 2027, c) 73 % do konce roku 2030 (článek 59);
  • výrobci baterií lehkých dopravních prostředků nebo kolektivní systémy musí dosahovat úrovně sběru odpadních baterií lehkých dopravních prostředků: a) 51 % do konce roku 2028, b) 61 % do konce roku 2031 (článek 60);
  • každá baterie lehkého dopravního prostředku, každá průmyslová baterie s kapacitou vyšší než 2 kWh a každá baterie elektrického vozidla, které jsou uvedeny na trh nebo do provozu, musí být vybaveny elektronickým „pasem baterie“ (článek 77);
  • v rámci recyklace musí být do konce roku 2025 dosahováno míry recyklační účinnosti: a) 75 % olověných baterií, b) 65 % lithiových baterií, c) 80 % nikl-kadmiových baterií, d) 50 % jiných odpadních a do konce roku 2030: a) 80 % olověných baterií, b) 70 % lithiových baterií (příloha XII);
  • v rámci veškeré recyklace musí být do konce roku 2027 dosaženo materiálového využití: a) 90 % pro kobalt, b) 90 % pro měď, c) 90 % pro olovo, d) 50 % pro lithium, e) 90 % pro nikl (příloha XII).


Nařízení bylo zveřejněno v Úředním věstníku EU a vstoupí v platnost 17. srpna 2023.

V následujících týdnech Vás budeme informovat o dalších podrobnostech. 

Platné znění naleznete ZDE.


Foto: istockphoto.com

 

Zpět na aktuality